elham.a

تاریخ انتشار: اکتبر 4, 2023

طرز تهیه نان جو دوسر رژیمی بسیار خوشمزه و مقوی

نان جو دوسر

نان هایی که با انواع غلات کامل تهیه می شوند مواد مغذی بسیاری دارند و برای سلامتی ما مفید و ضروری هستند. گندم سبوس دار، جو، جوی دوسر و … از جمله غلات مفیدی هستند که به تامین ویتامین ها، کربوهیدرات، مواد معدنی و پروتئین بدن ما کمک می کنند. اما در این میان نان جو دوسر برای ورزشکاران و مخصوصا کسانی که به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستند طرفداران بسیاری دارد. نان اوتمیل یا نان جوی دوسر رژیمی از قدیم در ایران استفاده می شده. این نان حاوی مقدار بالایی فیبر، ویتامین، آنتی اکسیدان و پروتئین است که می تواند به لاغری و سلامت شما کمک کند. در ادامه شما را با چند دستور تهیه این نان رژیمی بسیار خوشمزه و مقوی آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

همچنین پیشنهاد می کنیم مقالات مفید دیگری در این زمینه مانند : نحوه مصرف جو دو سر برای بدنسازی را مطالعه کنید.

خواص نان جو دوسر چیست؟

خواص نان جو دوسر

از آنجایی که جو دوسر بسیار مقوی است و با سلامتی و تناسب اندام ما رابطه تنگاتنگی دارد، مهم است که حتما آن را در سبد غذایی روزانه خود بگنجانیم. روش های مختلفی برای استفاده از این ماده وجود دارد مانند کیک جو دوسر، انواع اسموتی ها و نان رژیمی جو و بسیاری دسرها و سوپ های دیگر.

به طور خاص، جو دوسر سرشار از فیبر و مواد مغذی مفید از جمله منیزیم، ویتامین B1 (تیامین)، آهن و روی است. فیبر موجود در جو دوسر که به عنوان بتا گلوکان شناخته می شود، می تواند به کاهش سطح کلسترول، تنظیم قند خون و کاهش فشار خون بالا کمک کند.

بررسی ۲۸ مطالعه نشان داد که خوردن ۳ گرم یا بیشتر بتا گلوکان جو دوسر در روز به طور قابل توجهی سطح LDL (چربی بد خون) و کلسترول کل را کاهش می دهد. علاوه بر این، جو خام حاوی ۶۶ درصد کربوهیدرات، ۱۷ درصد پروتئین، ۷ درصد چربی و ۱۱ درصد فیبر است. از این رو نان جو دوسر برای لاغری بسیار مفید است و می تواند یک جایگزین ایده آل برای نان سفید باشد.

برنامه بدنسازی بانوان

برنامه راحت و اصولی مخصوص بانوان!

همراه با مشاوره رایگان

برنامه بدنسازی بانوان

زیر نظر مربی رسمی فدراسیون

طرز تهیه نان جو دوسر در منزل

طرز تهیه نان جو دوسر در منزل

در تهیه این نان از انواع مواد مغذی و مفید دیگر مانند کره، عسل، تخم مرغ و … استفاده شده است که خواص تغذیه ای آن را بسیار بالا می برد. همچنین قابلیت انعطاف بالایی دارد و شما می توانید انواع مغزها و غلات دیگر را نیز به آن اضافه کنید. برای تهیه یک نان رژیمی سالم و مقوی می توانید از دستور زیر استفاده کنید.

مواد مورد نیاز:

  • ۲ فنجان شیر: هر نوع که خودتان دوست دارید.
  • ۱ فنجان جو دوسر پرک: جوی پرک آماده نباشد.
  • ۴ قاشق غذاخوری کره: برای طعم دادن و کمک به پف کردن نان.
  • نصف فنجان عسل: به شیرین شدن و مرطوب نگه داشتن نان کمک می کند.
  • ۴ و نیم قاشق غذاخوری مخمر فوری: مخمر خشک فعال نیز خوب است.
  • نصف فنجان آب گرم
  • یک نیم قاشق چای حوری نمک
  • ۲ و نیم فنجان آرد سبوس دار: یا آرد سفید کامل مواد مغذی بسیاری دارد و به پف کردن نان کمک می کند.
  • ۳ فنجان آرد چند منظوره: آرد نان یا آرد چندمنظوره را می توان بدون تغییر در دستور غذا استفاده کرد. مقدار دقیق آرد مصرفی بسته به عوامل مختلف (ارتفاع، رطوبت و غیره) متفاوت خواهد بود. آنچه اهمیت دارد بافت خمیر است. باید نرم و صاف و کمی چسبنده باشد اما از کناره های کاسه جدا شود. مهم است که آرد زیاد اضافه نکنید وگرنه نان شما غلیظ می شود. خمیر باید وقتی با انگشت تمیز لمس شود کمی چسبناک باشد.
  • یک عدد تخم مرغ: برای ایجاد پوسته قهوه ای طلایی نان و کمک به چسبیدن جو خشک روی آن
طرز تهیه نان جو دوسر رژیمی

طرز تهیه:

۱. جو را خیس کنید: جو و کره را در یک کاسه بریزید. شیر را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و روی آن بریزید و هم بزنید تا مخلوط شود. حدود ۱.۵ ساعت کنار بگذارید. مخلوط باید در دمای اتاق باشد.

۲. خمیر را درست کنید: عسل، آب گرم، مخمر فوری و نمک را به کاسه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. آرد کامل را اضافه کنید و با سرعت متوسط هم بزنید تا مواد یکدست شود. آرد چندمنظوره را کم کم اضافه کنید تا خمیر از کناره های کاسه جدا شود. فقط به اندازه ای آرد اضافه کنید که خمیر نرم شود و خیلی چسبنده نباشد (آرد زیاد اضافه نکنید!). چند دقیقه ورز دهید تا صاف و کشدار شود و در صورت نیاز کناره ها و کف کاسه را بتراشید.

۳. اجازه دهید خمیر ور بیاید: خمیر را به یک کاسه چرب شده منتقل کنید و با یک حوله یا پلاستیک بپوشانید. حدود ۱ ساعت بگذارید بماند تا حجمش دو برابر شود.

۴. نان ها را شکل دهید: خمیر را سوراخ کرده و به دو قسمت تقسیم کنید. به شکل نان درآورید و در دو قالب نان که کمی چرب کرده اید قرار دهید. زرده تخم مرغ را جدا کرده و مقداری از آن را به آرامی روی هر نان بمالید. یک مشت کوچک جو دوسر خشک نیز روی آن بپاشید.

۵. زمان استراحت دوم: دوباره روی خمیر را با یک تکه پلاستیکی که کمی چرب شده بپوشانید. و به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در جای گرم بگذارید تا خمیر بالا بیاید. سپس پوشش پلاستیکی را با دقت جدا کنید.

۶. نان ها را بپزید: نان ها را در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بپزید. نان‌ها زمانی پخته اند که اگر ضربه ملایم روی آن بزنید صدای توخالی بدهد. به مدت ۱۵ دقیقه آن روی توری سیمی خنک کنید، سپس از تابه ها خارج و کاملا خنک کنید.

برنامه بدنسازی مبتدی

از صفر شروع کن و حرفه ای شو!

همراه با مشاوره رایگان

برنامه بدنسازی مبتدی

زیر نظر مربی رسمی فدراسیون

دستور پخت نان جو دوسر با موز

دستور پخت نان موزی جو دوسر

این نان موزی جو دوسر یک نان سالم و سریع کلاسیک است همراه با یک نوآوری در دستور تهیه آن! بدون نیاز به آرد و شکر تصفیه شده، فقط با ۵ ماده تهیه می شود. کافی است یک مخلوط کن داشته باشید و مواد زیر را آماده کنید. از آنجایی که در تهیه این نان از شکر استفاده نمی شود، می توانید شیرین کننده های مختلفی را به سلیقه خودتان امتحان کنید. عسل، شربت افرا، موز، چیپس شکلات و … مسئول شیرینی این نان بسیار خوشمزه هستند.

مواد مورد نیاز:

  • ۲ فنجان جو دوسر: جو دوسر پرک کامل یا بدون گلوتن
  • ۴ عدد موز بزرگ: تقریبا یک و نیم فنجان موز. موز خیلی رسیده بهترین گزینه است. زیرا به راحتی ترکیب می شود و بسیار شیرین است.
  • ۲ عدد تخم مرغ بزرگ: تخم مرغ ها باید به دمای اتاق رسیده باشند.
  • ۶ قاشق غذاخوری شربت افرا: می توانید از عسل نیز استفاده کنید. این ماده به نان ما رطوبت می دهد و باعث شیرین شدن آن می شود.
  • یک قاشق چایخوری جوش شیرین: باعث پف کردن نان می شود.
  • یک فنجان چیپس شکلات: اختیاری است اما به شدت توصیه می کنیم آن را امتحان کنید.
طرز تهیه نان جو دوسر خالص

طرز تهیه:

همه مواد را در یک مخلوط کن یا غذاساز بریزید و با سرعت بالا هم بزنید تا خمیر یکدست و روانی ایجاد شود. اگر خمیر شما خیلی غلیظ است، می توانید مقداری شیر بادام به آن اضافه کنید تا شل شود. در مرحله بعد، در صورت استفاده از شکلات چیپسی های خود را بریزید.

حالا خمیر خود را داخل قالب چرب شده بریزید ودر دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد / ۳۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه بپزید. تا زمانی که اگر یک خلال دندان داخل نان بزنید تمیر بیرون بیاید. قبل از اینکه نان را برش دهید، اجازه دهید در تابه کاملا خنک شود. دقت کنید که نان را بیش از اندازه نپزید. زیرا در تهیه این نان جو دوسر خالص از آرد استفاده نشده است و جو دوسر در صورت پختن زیاد بسیار خشک می شود.

منبع: tastesbetterfromscratch

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها